Dienstwijzer vervangen door de vergelijkingskaart (druk op onderstaande link).
Pagina 1 van 4
Geachte cliënt,
Hierbij treft u een complete beschrijving aan van onze dienstverlening en werkwijze. Dit is bedoeld om de relatie tussen u en ons volledig doorzichtig te maken.Wie zijn wij?
Wij zijn adviseurs op het gebied van verzekeringen en andere financiële diensten. Onze taak is het om samen met u een inventarisatie te maken van de risico’s waar u mee te maken hebt. Vervolgens gaan wij met u na welke risico’s verzekerd moeten worden. Hierbij geven wij adviezen welke producten naar ons oordeel goed aansluiten bij uw wensen en persoonlijke omstandigheden.
Naast deze advisering begeleiden wij ook de contacten tussen u en de verzekeringsmaatschappijen waarbij u de verzekeringen onderbrengt.Wat zijn onze diensten?
Wij kunnen u adviseren op het gebied van:
1. Schadeverzekeringen, zoals auto-, brand-, arbeidsongeschiktheids-, reis- en ongevallen-verzekeringen.
2. Levensverzekeringen, zoals spaar-, begrafenisverzekeringen en pensioenen.3. Verzorgen van hypotheken en financieringen, door een met ons samenwerkend specialist (erkend hypotheek adviseur).Uit hoofde van ons werk, beschikken wij over gegevens van u als klant. Conform de Wet bescherming persoonsgegevens zullen deze niet zonder uw toestemming aan derden ter beschikking worden gesteld. Schadeverzekeringen. Indien u ons inschakelt op het gebied van deze verzekeringen, kunt u ons de volgende dienst-verleningen verwachten:
- Wij maken een inventarisatie van uw huidige verzekeringspakket. Hierbij adviseren wij u welk deel van de risico’s u zou moeten verzekeren en welke risico’s u wellicht voor eigen rekening kunt nemen.
- Wij helpen u met het tijdig opzeggen van bestaande verzekeringen die elders lopen.
- Wij geven u tips en adviezen zodat u de kans op schade door bijvoorbeeld brand of diefstal kunt verminderen en daarmee onnodige premielasten kunt voorkomen.
- Samen met u letten wij erop dat u niet te veel, maar ook niet te weinig, verzekert.
- Wij lopen met u, mits u dat op prijs stelt, de verschillen in voorwaarden door tussen gelijksoortige, concurrerende verzekeringsproducten. Wij geven hierbij ons advies teneinde u te helpen bij de keuze van voorwaarden zodat deze het beste aansluiten bij uw specifieke wensen en omstandigheden.
- Wij staan u terzijde bij het invullen van de aanvraag van een verzekering.
- Wij controleren met u of de aanvraag van een verzekering correct en volledig is opgesteld.
- In een later stadium controleren wij of de polis conform de aanvraag is.
- Indien noodzakelijk en gewenst besteden wij aandacht aan een voorlopige dekking (niet in alle gevallen zijn verzekeringsmaatschappijen bereid een voorlopge dekking te verlenen).
- In een aantal gevallen bespreken wij bij het einde van de verzekeringsperiode met u wat voor u de meest wenseiljke keuze is: de verzekering voortzetten, aanpassen of bij eeen andere verzekeraar onderbrengen.
- Wij controleren de premies die verzekeraars bij u in rekening brengen.
- Wij archiveren alle stukken die op uw situatie betrekking hebben.
- Wij houden uw portefeuille actueel.
- Mocht u schade ondervinden, dan behartigen wij uw belangen. Bijvoorbeeld in het contact met de verzekeringsmaatschappij en ondersteuning van administratie. Wij zullen namens u die maatregelen treffen, die noodzakelijk zijn om de verzekeringsmaatschappij in staat te stellen de uitkering te ver-richten waarop u, op grond van de afgesloten verzekering recht heeft.
Pagina 2 van 4
Levensverzekering.
Indien u ons op gebied van levensverzekeringen inschakelt, kunt u van ons indien u dat wenst de volgende dienstverlening verwachten:
- Wij inventariseren uw gezinssamenstelling en onderzoeken welke voorzieningen u al hebt. Indien gewenst onderzoeken wij welke voorzieningen u al hebt getroffen voor uw pensioen.
- Wij onderzoeken vervolgens met u welke risico’s u kunt verzekeren en welke risico’s u zelf kunt dragen.
- In onze adviezen houden wij rekening met de fiscale mogelijkheden zoals die voor uw situatie gelden.
- Wij geven u informatie over de verschillen in producten en voorwaarden. Hierbij geven wij u ook in-formatie over de kosten en het te verwachten rendement in relatie tot het risico dat u mogelijk loopt.
- Wij staan u terzijde bij het invullen van de aanvraag van een verzekering.
- Wij controleren met u of de aanvraag van een verzekering correct en volledig is opgesteld.
- In een later stadium controleren wij of de polis conform de aanvraag is.
- Indien noodzakelijk, bieden wij begeleiden bij het verzorgen van de medische keuring.
- Net als bij schadeverzekeringen besteden wij voor zover noodzakelijk en gewenst aandacht aan een voorlopige dekking. Niet in alle gevallen zijn verzekeringsmaatschapppijen bereid een voorlopige dekking te verlenen.
- Wij archiveren alle stukken die op uw situatie betrekking hebben.
- Wij houden uw portefeuille actueel.
- Wanneer zich in de sociale of fiscale wetgeving relevante veranderingen voordoen, informeren wij onze relaties over deze wijzigingen. Indien relaties daar prijs op stellen gaan wij na in welke mate deze wijzigingen specifiek van belang zijn voor hun individuele situatie.
- Een levensverzekering sluit u voor een langere periode. Door veranderingen van omstandigheden kan het voorkomen dat u eerder dan gepland de verzekering wilt beëindigen. In een dergelijke situatie geven wij u inzicht in de fiscale en financiële consequenties van deze voortijdige beëindiging. Samen met u bespreken wij de verschillende mogelijkheden van bijvoorbeeld afkoop of het premievrij maken van de levensverzekering.
- Ook kunnen wij u bijstaan bij het regelen van waardeoverdracht van het opgebouwde pensioen bij echtscheiding of veranderen van baan.
- Indien de datum waarop de levensverzekering tot uitkering komt bekend is, bespreken wij met u op welke wijze de uitkering het best kan geschieden en indien gewenst de mogelijkheden van herbeleggen.
- Wij controleren of de hoogte van de uitkering correct is gelet op de polisvoorwaarden zoals die voor u gelden.
- Indien recht op een uitkering ontstaat door overlijden van de verzekerde zullen wij namens u maatregelen treffen die noodzakelijk zijn om de verzekeringsmaatschappij in staat te stellen die uitkering aan u of uw erfgenamen te verrichten.
Pagina 3 van 4
Wat verwachten wij van u?
U mag aan onze adviezen en dienstverlening hoge eisen stellen; maar wij verwachten ook een paar dingen van u. In elk geval dat u de juiste gegevens verstrekt. Dit is in uw eigen belang. Mocht in geval van schade achteraf blijken dat u onjuiste of onvolledige informatie heeft gegeven, dan kan het zijn dat op grond van de verzekeringsvoorwaarden de verzekeraar gerechtigd is bij schade deze niet of niet geheel te vergoeden.
Hebt u elders verzekeringen lopen, dan is het voor ons belangrijk dat wij dat weten. Deze informatie is nodig om te bepalen of er in uw geval sprake is van onder- of juist oververzekering.
Als uw persoonlijke situatie wijzigt of er zich wijzigingen voordoen met betrekking tot verzekerde zaken, verwachten wij van u dat u dit aan ons doorgeeft. Dit is van belang om te voorkomen dat belangrijke risico’s onverzekerd blijven.
Onder wijziging van persoonlijke situatie vallen onder meer de volgende onderwerpen: geboorte, samenwonen, huwelijk, scheiding, overlijden, wijziging van bestemming van uw woning, wijziging van beroep, relevante verandering van inkomen, aanschaf van kostbare zaken, aan- en verbouw van uw woning, verhuizing en beeindiging van of wijziging in elders lopende verzekeringen.
Wij onderhouden alle contacten met de verzekeraar. In het geval u zelf in contact wilt staan met de verzekeraar, stellen wij deze daarvan op de hoogte. Graag worden wij door u op de hoogte gesteld van eventuele rechtstreekse communicatie met de verzekeraar.
De premie
U kunt kiezen de premies per jaar, half jaar, kwartaal of maandelijks te betalen.
Het is belangrijk dat u de premies tijdige betaalt. Indien u de premies niet tijdig betaalt kan de verzekeringsmaatschappij in bepaalde omstandigheden bij schade weigeren deze te vergoeden. Ook kan dan alsnog de verschuldigde premie gerechtelijk worden geïncasseerd. De hieraan verbonden kosten kunnen aan u in rekening worden gebracht. Als u verwacht niet op tijd te kunnen betalen, informeert u ons dan tijdig, zodat wij naar een oplossing kunnen zoeken.
Indien u op grond van de verzekeringsvoorwaarden recht hebt op gehele of gedeeltelijke premie-restitutie zullen wij namens u de contracten met de verzekeringsmaatschappij hierover verzorgen.
Premiebetalingen kunnen op verschillende wijzen plaatsvinden.
- Incasso door ons kantoor
Indien wij u laten weten dat de door u verschuldigde premie door ons namens de verzekeringsmaatschappij bij u geïncasseerd zal worden kunt u kiezen voor een aantal wijzen van betaling:
- Zenden van een acceptgiro
- Automatische incasso
Als u eenmaal uw premie aan ons heeft betaald bent u bevrijd van betaling aan de verzekeraar. Daar zorgen wij immers voor.
- Incasso door de maatschappij
Indien u afspreekt, dat de verzekeraar rechtstreeks met u de verschuldigde premies verrekent, kunt u kiezen voor een aantal wijzen van betaling:
- Zenden van een acceptgiro
- Automatische incasso
Pagina 4 van 4
Onze relatie met verzekeraars
Wij zijn volledig adviesvrij. Dat wil zeggen dat wij in vrijheid alle producten van diverse verzekeraars kunnen adviseren.
Hoe worden wij beloond?
Schadeverzekeringen: wij ontvangen van de verzekeringsmaatschappij waar uw verzekering gesloten is een kostenvergoeding.
Complexe producten (levensverzekeringen etc.): Voor deze producten bereken wij advieskosten/afhandelings-vergoedingen, welke wij, alvorens, duidelijk vermelden. U weet derhalve van te voren wat u gaat betalen. Enkele voorbeelden:
- Levensverzekeringen: éénmalig euro 200,-
- Bankspaarproducten: éénmalig euro 150,-
- Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen: éénmalig euro 250,- en vervolgens een maandelijkse vergoeding van euro 10,- voor beheer (nazorg, ziekmelding, wijzigingen, etc.).
- Uitvaartverzekering: éénmalig euro 150,-
Onze kwaliteit
Wij zijn in het bezit van relevante diploma’s, daarnaast doen wij aan permanente educatie.
Onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering geeft u extra zekerheid.
Beëindiging relatie
U hebt het recht om op elk moment de relatie met ons kantoor te beëindigen. U kunt uw verzekeringsmaatschappij verzoeken de lopende verzekeringen over te dragen aan de adviseur van uw keuze.
Ook wij kunnen het initiatief nemen om de relatie met u te beëindigen. Dit laat onverlet dat bestaande verzekeringscontracten in stand blijven. De zorgplicht van uw verzekering ligt bij ons totdat een ander intermediair deze zorgplicht overneemt.
Klachten
Als u een klacht hebt over een afhandeling of onze werkwijze in het algemeen of over gebrekkige informatie over de wijze van onze dienstverlening, verzoeken wij u ons daar zo spoedig mogelijk over te informeren.
Na ontvangst van uw klacht nemen wij snel contact met u op. Mochten wij gezamenlijk niet tot een bevredigende oplossing kunnen komen, dan kunt u met uw klacht terecht bij het ondergenoemd onafhankelijk centraal klachteninstituut:
Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening – www.kifid.nl Tel. (070) 333 89 99